od wydawcy

Od wydawcy

Rozmawiać ze swoimi dziećmi o miłości i seksualności? Tak! Gorąco zachęca do tego rodziców Inès de Franclieu, autorka niniejszej książki, podkreślając, że jako rodzice jesteśmy na uprzywilejowanej pozycji do prowadzenia takich rozmów. A w małym dziecku jest naturalna „gotowość” do zachwytu tajemnicą jego życia i pochodzenia.

Dobrze, ale co powiedzieć? Jakich słów użyć? Często, próbując odpowiadać na pytania dziecka, napotykamy w sobie na barierę własnych emocji, lęku przed nieumiejętnością rozmawiania na ten temat… W takiej sytuacji możemy sięgnąć po książkę „Powiedz mi, co to jest miłość?”. Autorka proponuje, by książkę najpierw przeczytać samemu – poznać język i użyte w niej porównania, aby, gdy padnie pytanie z ust dziecka, móc swobodnie mu odpowiedzieć lub usiąść i razem z dzieckiem przeczytać odpowiedni jej fragment. Nie jest to książka do samodzielnego czytania przez dziecko: przewodnikiem po niej powinien być rodzic.

Czytając książkę Inès de Franclieu, szybko się zorientujemy, że to jak książkę czytamy, które rozdziały wybieramy, zależy od etapu rozwoju naszego dziecka i indywidualnych jego potrzeb. Z 5-latkiem przeczytamy pierwsze dwa, trzy pytania z I rozdziału. Jeśli książkę zaczniemy czytać z 9-latkiem, to pytanie z I rozdziału („Jak to się dzieje, że Hania nie jest taka jak Kuba?”) może mu się wydać dziecinne, skupimy się zatem na kolejnych. Warto też dobrze wybrać moment do rozmowy lub wspólnego czytania odpowiedzi na pytania zawarte w rozdziale IV, który jest skierowany raczej do dzieci 10-letnich i starszych. Choć tu znów autorka pozostawia to wyczuciu rodzica.

W rozmowach z dziećmi na temat miłości i seksualności mogą okazać się również przydatne ogólne uwagi Inès de Franclieu dotyczące sposobu prowadzenia takich rozmów.

Jak podkreśla autorka książki na spotkaniach z rodzicami, powinny być one:

1. Rozpoczynane odpowiednio wcześnie. W dzisiejszym świecie bardzo łatwo się zetknąć z wulgarnym językiem, a nawet pornografią. Dostęp do Internetu na własnych smartfonach lub tabletach mają coraz młodsze dzieci. Obejrzenie zdjęć czy filmu pornograficznego to często kwestia dwóch kliknięć. Do rzadkości nie należą również sytuacje, gdy starsze dzieci pokazują młodszym to, co znalazły lub co im przesłali koledzy. Rozpoczęcie rozmów o ciele, miłości i seksualności już z 5-latkiem można porównać do zabezpieczenia pięknego mebla z surowego drewna warstwą lakieru. Gdy przypadkiem na niezabezpieczony mebel wyleje nam się olej, olej wniknie głęboko, a plamy nie damy rady zmyć. Pokrycie mebla lakierem nie spowoduje, że unikniemy wypadków, ale olej nie wniknie głęboko i plamy będzie można się łatwo pozbyć. Podobnie z dzieckiem. Gdy rozmawiamy z nim o miłości i ciele, uodparniamy dziecko na sytuacje, w których mimowolnie może się zetknąć z treściami dla niego niepożądanymi.

2. Prowadzone w sposób powtarzalny. Rozmowy z dziećmi, zwłaszcza w młodszym wieku, będą krótkie, gdyż szybko zaspokajają one swoją ciekawość. Warto je powtarzać i w kolejnych rozmowach, inicjowanych przez nas lub dziecko, poszerzać zakres naszych odpowiedzi, zgodnie z potrzebami dziecka

3. Prowadzone w sposób rozważny. Często nam się wydaje, że rodzic powinien przygotować „wielki moment” uświadamiania – wręcz przeciwnie, prowadzimy rozmowy w codzienności, zwyczajnie. Odpowiadamy na zadawane pytania prosto, w kilku zdaniach. Autorka książki proponuje, by w rozmowie używać wzroku dziecka jako wskazówki: spojrzenie uspokojone, pełne aprobaty – odpowiedź jest wystarczająca, nie trzeba iść dalej. Na pytania dziecka warto odpowiadać od razu, chyba że sytuacja nie sprzyja; wtedy należy wyrazić zainteresowanie pytaniem i wskazać moment, gdy do niego wrócimy.

4. Zindywidualizowane. Sposób, w jaki z dzieckiem rozmawiamy (długość rozmowy, jej szczegółowość), jest wyznaczany przez wiek dziecka, jego potrzeby oraz konkretne sytuacje i pytania („Mamo, tato, a kolega powiedział, że…”, „A skąd ja się wzięłam?”). Takie rozmowy z naszym dzieckiem na tematy miłości i seksualności nie tylko dają mu poczucie bezpieczeństwa, ale również umacniają naszą relację rodzic – dziecko i stanowią bazę do przyszłych rozmów, gdy stanie się ono nastolatkiem.

Inès de Franclieu swoją książkę „Powiedz mi, co to jest miłość?” traktuje jako propozycję rozmawiania z dzieckiem o ciele i seksualności. Natomiast jak będzie wyglądała rozmowa z konkretnym dzieckiem, zależy od jego rodziców.

Najważniejsze jest, aby taką rozmowę zacząć…